Rugby og dans i skoletiden

Sist skoleår startet Olympiatoppen opp et idrettsprogram for 8.-klassinger på Lynghaug skole. I år er programmet utvidet til hele Fyllingsdalen. [caption id="attachment_1546" align="alignleft" width="600" caption="Idrettsprosjektet er gratis for skolene, obligatorisk for elevene, men fritt for karakterpress. Elevene får forøke idretter og aktiviteter de kanskje ikke ville vurdert til vanlig, som for eksempel rugby. (Foto: Thomas Owren)"]Idrettsprosjektet er gratis for skolene, obligatorisk for elevene, men fritt for karakterpress. Elevene får forøke idretter og aktiviteter de kanskje ikke ville vurdert til vanlig, som for eksempel rugby. (Foto: Thomas Owren)[/caption] Sammen med Olympiatoppen og Hordaland Idrettskrets har Bergen kommune gjennomført et pilotprosjekt med idrettstimer for ungdomskoleelevene ved Lynghaug skole. Tilbakemeldingene har vært positive, og nå har prosjektet blitt videreført til Ortun skole. Alle 8.-klassingene ved skolen får en time idrett hver uke. - Et veldig positivt tiltak. Vi er svært fornøyde, og vi får bare positive tilbakemeldinger fra elever også, sier rektor Ivar Skjelten ved Ortun skole. Lavt aktivitetsnivå Idrettslag opplever et stort frafall når medlemmene når ungdomskolealder. En rapport fra Helsedirektoratet (2008) slo fast at annenhver 15-åring i Norge er for lite aktive. Faktisk synker aktivitetsnivået hos gjennomsnittet med 43 prosent fra alderen ni til 15 år. Undersøkelsen viste samtidig at 42 prosent av 15-åringer bruker mer enn to timer på TV-titting per dag, og 38 prosent av 15-åringer bruker mer enn to timer daglig på dataspill. - Aktivitetsnivået blant ungdom er mye lavere i dag enn det var for 50 år siden. Mange bruker mye tid foran dataskjermen, og vi får problemer som overvekt, dårlig kroppskoordinasjon og dårlig form, sier Skjelten. Ha det moro Idrettsprosjektet ved Lynghaug skole startet opp forrige skoleår, og nå er det altså i sving på begge ungdomsskolene i Fyllingsdalen. Prosjektet er gratis for skolene. Idrettskretsen og Olympiatoppen stiller med instruktører, og skolene trenger bare rydde plass på timeplanen. Prosjektet innebærer en klokketime aktivitet som kommer i tillegg til vanlig undervisning. Oppmøte er obligatorisk, men det blir ikke satt karakter. - Det eneste man trenger å gjøre er å delta og ha det moro, samtidig som at instruktørene holder et høyt, profesjonelt nivå, sier Skjelten. Rugby og dans Olympiatoppen Vest-Norge tok initiativet til prosjektet, som i dag administreres av Hordaland Idrettskrets. Administrator Grethe Hillestad sier prosjektet først og fremst er rettet mot dem som ikke er aktive i idretten, og dem som faller fra den organiserte idretten i ungdomskolealderen. - Vi tenker at dersom noen av elevene får lyst til å være mer aktive, så har vi lykkes. Derfor er det viktig at vi tilbyr idretter man kanskje ikke treffer på til vanlig, sier Hillestad. De 170 8.-klassingene ved Ortun skole får forsøke seg på for eksempel svømming, dans, rugby, pilates og basistrening. Senere vil det også bli kajakkpadling i svømmebassenget på skolen. - Det er viktig at elevene får forsøke flere typer aktiviteter. Det er en unik mulighet til å oppdage nye idretter og aktiviteter som de kanskje ikke hadde tenkt på selv. Fokuset er å være aktiv, og man møter med de forutsetningene man har, sier Anina Horstad, gruppeleder for 8. trinn ved Ortun skole. Horstad sier tilbudet har blitt tatt godt imot av elevene, og får støtte av Ortun-elev Henrik Berntsen. - Det er gøy, helt kanon. Jeg tror ikke noen synes det er kjipt, sier Henrik. - Positiv erfaring Lynghaug skole har fullført sitt første år med idrettsprosjektet, og utvider inneværende skoleår til å ha timer for både 8. og 9. klassetrinn. - Det har vært en positiv erfaring. Elevene synes aktivitetene var kjekke, og de skrøt også av instruktørene, sier rektor Frode Nilsen. En av erfaringene skolen gjorde seg var at rulleringsprinsippet, hvor elevgruppene vekslet mellom forskjellige aktiviteter, fungerte bedre enn valgfri aktivitet. - Mer variasjon var noe elevene selv etterspurte, sier Nilsen. Han håper prosjektet vil ha flere fordeler. - Årsaken til at man ønsker å bruke penger på et slikt prosjekt er å bedre folkehelsen på sikt, og stimulere aktivitetslysten blant ungdom. Vi vet også at det finnes forskning som viser at fysisk aktivitet i løpet av dagen skjerper læringsevnen. Dette er det selvfølgelig vanskelig å måle på kort sikt, men det er noe vi ser etter, sier rektoren ved Lynghaug skole.
Denne artikkelen er importert fra vår gamle avis og kan derfor ha mangler. Vi jobber med å oppdatere alle artiklene i arkivet vårt.