• Elise Wallman Stenberg (fra v.), Malene Hafstad, Lily Cornell og Ida Alette Berg Sjøstrøm på syvende trinn engasjerte seg alle da Montessoriskolen i Bergen (lokalisert i Torgny Segerstedts vei i Fyllingsdalen) markerte verdensdagen for psykisk helse. (Alle foto: Kim Bøyum)

  • Fullt trøkk under BlimE-dansen selv en tidlig høstmorgen.

  • Rektor Lindis Tombre Nordborg (til v.) og lærer Micaela Cabrera Criales gir hverandre en klem.

  • 15-åringene Sondre Marsteen (til v.) og Markus Hafstad lager podkast sammen på fritiden. Denne dagen får de gjøre det på skolen, og temaet er selvsagt psykisk helse.

  • Montessoriskolen åpnet i forbindelse med verdensdagen for psykisk helse to nye såkalte vennebenker.

  • Montessori-elevene har brukt tid til å snakke om psykisk helse.

Satte psykisk helse på timeplanen

− Når jeg tenker på psykisk helse, tenker jeg på hvordan en har det inni seg. På tankene en har i hodet og følelsene. Og om det går bra med deg, egentlig, sier Malene Hafstad (12).

Når du feiler

Føler at du faller

Reis deg igjen

Reis deg igjen

Du e'kje aleine

Står med de i  regnet, min venn ikkje glem

At du e mer enn, mer enn god nok

For du e mer enn, mer enn god nok

Høstmorgenen på Montessoriskolen i Bergen midt i Fyllingsdalen er kald, men fin. Skoleplassen er fylt av dansende og syngende elever.

De som pleier omgang med barn i barneskolealder, vil kjenne igjen strofen fra BlimE-sangen og NRK Supers såkalte vennskapskampanje. For Montessoriskolen markerer dansen og sangen en start på deres dag om psykisk helse.

Lytte og gi tid

− Vi har snakket om hva det vil si å gi tid til andre. Det handler ikke bare om å være tålmodig, men å vise at du følger med når du snakker med noen, sier Malene Hafstad (12) til Sydvesten når dansen er over og elevene er kommet inn igjen i varmen.

− Vi skal se på hverandre og lytte til hverandre. Hvis vi gir tid til hverandre, kan vi forstå hverandre bedre, fortsetter Elise Wallman Stenberg (12).

− Disse jentene var flinke til å trøste meg da jeg var lei meg en gang, sier Ida Alette Berg Sjøstrøm (11).

− Veldig mange unge sliter med psykisk helse. De tenker at de ikke er bra nok og sånn. Det synes jeg er veldig dumt, og da er det viktig at andre støtter dem og er der for dem, sier Lily Cornell (11).

 

LES OGSÅ: «Barn og unge må få kunnskap om hvordan de kan håndtere stress og press»

 

Alle går på syvende trinn på Montessoriskolen, og begynner å få et bevisst forhold til hva «psykisk helse» innebærer.

− Når jeg tenker på psykisk helse, tenker jeg på hvordan en har det inni seg. På tankene en har i hodet og følelsene. Og om det går bra med deg, egentlig, sier Malene.

 Podkast

I et annet rom på skolen sitter Malenes bror Markus Hafstad (15) sammen med Sondre Marsteen (15). Kompisene på tiende trinn lager sin egen podkast på fritiden, «Leftovers», som de publiserer på YouTube. Nå lager de podkast i skoletiden, og den handler om psykisk helse. At de i dag må snakke norsk – vanligvis prater de engelsk når de spiller inn podkasten – legger ingen demper på entusiasmen. Sydvestens journalist har knapt rukket å hilse på guttene før han er omgjort til intervjuobjekt og blitt en del av podkasten.

Da jeg gikk i førsteklasse, hadde jeg ikke peiling på hva ting som depresjon og angst var, sier Markus (15).

 

− Jeg synes det er veldig lurt at vi markerer en slik dag, spesielt på skoler. Da lager man en kultur som sier at det er greit å snakke om ting som handler om psykisk helse, sier Sondre mens lydbåndet går.

Kompanjongen nikker og påpeker at årlig tar mellom 500 og 600 personer i Norge sitt eget liv. Det er et gigantisk samfunnsproblem.

− Da jeg gikk i førsteklasse, hadde jeg ikke peiling på hva ting som depresjon og angst var. Det er bedre at folk vet og er bevisste på det. Da kan en bedre forstå hvis en ser at noen er lei seg. Det trenger ikke bety at noen har gjort noe mot dem akkurat da, det kan handle om at de sliter psykisk, sier Markus.

Snakker om følelser

Når podkastinnspillingen er over, forteller guttene at de også i det daglige kan prate om følelser og hvordan de egentlig har det.

− Jeg gjør det, men det er fordi jeg føler meg trygg på Sondre. Jeg merker at mange ikke har en tilsvarende venn som de kan være så trygg på, sier Markus.

− Det burde kanskje bli greit å snakke om sånne ting med hvem som helst, og ikke bare dem man kjenner veldig godt, sier Sondre.

Også skolens rektor Lindis Tombre Nordborg har vært gjest i podkaststudioet.

− Guttene sa til meg at de følte det nesten som om de hadde ferie når de fikk holde på med dette, men så er det en skoledag likevel, smiler Nordborg.

Kaffi og lapper

Det er første året Montessoriskolen i Bergen markerer verdensdagen for psykisk helse. Nordborg sier at de ville gjøre det ordentlig når de først skulle gjøre det. Mental Helse tilbyr undervisningsopplegg i emnet for ulike klassetrinn.

− Lærerne har tilpasset dette til sine elevgrupper og hatt fokus på ulike ting. Vi har snakket om hva som er forskjellen på den fysiske og den psykiske helsen. Så har vi satt av denne dagen til at elevene skal få gjøre noe fint for andre, sier Nordborg mens duften av nystekte lapper sprer seg i trappeoppgangen.

Elevene ved ungdomstrinnet er på vei ut i nærmiljøet for å dele ut kaffi og lapper til folk som passerer eller venter på bussen. Også for elevene og de ansatte på skolene venter det litt ekstra god lunsj. Jentene på syvende trinn er overbevist om at en slik dag, og at vi snakker mer om psykisk helse, betyr noe.

− Det er veldig viktig. Før nå i høst visste ikke jeg at vi hadde en egen dag for psykisk helse. Det er ikke veldig mange som snakker om det til vanlig, men nå har vi snakket mye om det, sier Elise.

Av

Kim Bøyum

kim@sydvesten.no

Psykisk helse

Tall fra Folkehelseinstituttet viser at omtrent halvparten av oss vil oppleve alvorlige psykiske problemer i løpet av livet. Det å ha noen å snakke med kan være avgjørende for håndteringen av problemene, og om man søker hjelp.

Psykiske lidelser blant unge jenter har ifølge Folkehelseinstituttet økt med 40 prosent de siste fem årene, hvor angst og depresjon er mest vanlig.

Ungdata-undersøkelsen fra 2017 viser at unge opplever et større press og mer stress på skolen og ellers i livet.

Kilde: verdensdagen.no

Relaterte saker