• Nathalie J. S. Thunes, Ane M. Thorbjørnsen og Maria L. Ringdal fra Damsgård skole gleder seg til finaledagen på lørdag.

  • Nathalie J. S. Thunes, Ane M. Thorbjørnsen og Maria L. Ringdal fra Damsgård skole.

  • Forskergruppen på Damsgård skole.

  • Elever på Bjørndalssskogen skole bygger en modell.

  • Roboter og robotbord på Bjørndalsskogen skole.

  • Laglogoen til Bjørndalssskogen skole.

Elever vil hjelpe arkitekter

Elevene ved skolene Damsgård og Bjørndalsskogen er med i konkurransen First Lego Leauge. På lørdag møtes en rekke lag fra vestlandsregionen til konkurranse i Bergen. Derfra kan de kvalifisere seg til en nasjonal og internasjonal finale.

Damsgård skole:

Vi er elever fra 5. trinn på Damsgård skole som er med i en konkurranse som heter First Lego League. Ved å delta i  First LegoLeague får deltakerne selv forske på samfunnsaktuelle utfordringer som er laget spesielt for deres aldersgruppe. Oppdragene er laget for å engasjere og inspirere barn og ungdom innen vitenskap og teknologi. 

I midten av september fikk vi vite årets First Lego League-oppdrag.

Årets oppdrag er at vi skal gjøre en offentlig bygning eller et offentlig sted bedre.

Forskning og løsninger              

Vi skal forske på temaet, finne innovative løsninger på et problem, og designe og programmere en Lego mindstorms-robot.                                                                  

Vi har hatt åtte uker på oss før vi skal delta i finaleturneringen den 9. november. Der møter vi andre lag som har forsket på samme tema. Laget vårt består av et forskerteam, et bygger- og programmerer-team, og et mediateam.  

Fallulykker og plast                                                                              

Forskerteamet ble enig om følgende problemstilling: Hvordan kan vi hindre at folk faller ut i sjøen ved Bryggen i Bergen, og hvordan kan vi sørge for at det blir mindre plast i sjøen? Løsningen er å bygge en glassvegg rundt sjøkanten ved Bryggen. Den skal forhindre at folk ramler på sjøen, samtidig vil det bli vanskelig å kaste søppel på sjøen.    

Mediateamet lager plakater og logoer, skriver blogg om prosjektet, tar bilder, skaffer sponsorer og prøver og få avisen til og skrive om oss.                                                                     

– Byggerne og programmererne jobber med å programmere en Lego-robot nøyaktig, så de kan gjøre forskjellige oppdrag, sier Noah Svensson.

Kjerneverdier

Vi er opptatt av kjerneverdiene til First Lego League,  og de kommer her:

Oppdagelse: Vi utforsker nye kunnskaper og idéer.

Innovasjon: Vi bruker kreativitet og utholdenhet for å løse problemer.

Innvirkning:  Vi bruker det vi lærer til å forbedre verden.

Inkludering: Vi respekterer hverandre og omfavner våre ulikheter. 

Lagarbeid: Vi er sterkere når vi arbeider sammen.

Moro: Vi har det gøy!

Mediagruppen ble enige om å ha ekstra fokus på to av kjerneverdiene: Samarbeid og ha det moro sammen. Vi synes at vi kommer mye lenger når vi samarbeider. Vi får nye ideer og lærer mer.

Skrevet av Nathalie J. S. Thunes, Ane M. Thorbjørnsen og Maria L. Ringdal.

 

Bjørndalsskogen skole:

Ved hjelp av roboter og miljøvennlige ting så skal en gruppe elever ved Bjørndalsskogen skole hjelpe arkitekter å tegne mer bærekraftige bygninger og byer. 

Vi forsker på hvordan bygninger kan bli mest mulig bærekraftig og selvdrevet, sier Ingvild Seland.

Hun er en av de tolv elevene på Bjørndalsskogen skole som er med på årets First Lego League-lag. Dette er en internasjonal konkurranse, som for mange skoler etter hvert er blitt en tradisjon. Den 9. november møtes en rekke lag fra vestlandsregionen til konkurranse i Bergen. Derfra kan man kvalifisere seg til en nasjonal og deretter internasjonal finale.

Samarbeid

I år er temaet City shapers som vil si hvordan man bygger en by, alle oppgavene handler om dette. De har delt ut alle oppgavene, og noen løser oppgaver og noen forsker. På  bordet er det mange vanskelige oppgaver som de som løser oppgavene må gjøre. For hvert oppdrag får de poeng som de må samarbeide for å få. De må programmere roboter sånn at de gjør ulike hendelser som utgjør oppdraget.

    –  Programmering av roboter er gøy, det er litt vanskelig og det er det som er gøy. På programmeringen har vi bra samarbeid  men jeg må ofte jobbe alene. Jeg synes programmeringen har gått veldig bra og vi har kommet veldig langt, sier Magnus Oma. 

– Forskningen går veldig bra og det er gøy. Vi har kommet veldig langt og nå driver vi med å bygge en modell av en bærekraftig bygning. Vi jobber alltid sammen som et lag, sier Carl August Sponberg, som også er forfatteren av denne artikkelen.

Vant Kjerneverdiprisen i fjor

Bjørndalsskogen skole deltok også med lag i fjor. Mange av de samme elevene som var med da, er også med i år. Da vant de førstepris for Kjerneverdier. Denne prisen er viktig for laget og vi håper å vinne den igjen, sier Anika.  Anika Rudic har ansvar for markedsføringen av laget. Dette gjør hun sammen med Jeanette Dahle. De har blant annet ordnet pizza fra Obs Vestkanten når laget har møttes i helgene, og oransje gensere med laglogoen, City Bears på, fra LAB. Lions har sponset oss med mat på finaledagen, sier William Matre.

Nye hjelpere og møte med Damsgård skole

Robin Luneng og Elina Torgersen er helt nye i Lego League. De syns det er spennende å være med. De gleder seg spesielt til å være med å treffe samarbeidsskolen Damsgård skole. Vi får ikke være med til deres skole, men vi får møte de når de besøker oss. Det blir gøy, sier de to nye hjelperne. Dette er et samarbeid som startet i fjor og som videreføres i år, sier veilederen til City Bears, Øyvind Moldrheim. Samarbeidet fungerte veldig godt i fjor da Damsgård skole deltok for første gang. Da er det fint at vi kan gjøre det igjen. Vi gleder oss over å skape vennskap på tvers av skolene og å se barn som har lyst å finne nye løsninger på reelle problemer.

En ting er alle enige om på laget. First Lego League er veldig gøy. Øvrige medlemmer på laget er brødrene Nicolai og Christoffer Sæbø, Lukas Eikeland og Victoria Hilt Johannessen.

Skrevet av Carl August Sponberg (12 år), med litt hjelp fra veileder.

Relaterte saker