• − Her kjenner vi kundene så godt at vi bruker fornavn, forteller Linni Alver (22), butikkleder på Baker Brun. (Foto: Martine Onstad)

  • Hege Stubberud Andersen (53) er butikksjef på Norli på Laksevåg senter, og har vært i bokbransjen i over 30 år. Hun kom til Laksevåg fordi hennes tidligere arbeidsplass ble lagt ned.

  • Da Malene Yndesdal Bartz (25) så lederstillingen på Boys of Europe på Laksevåg, følte hun at hun måtte gripe sjansen.

  • Marte Aas (30, stående), butikkleder i Musti, elsker når kundene tar med seg hundene sine inn i butikken. Hun frykter ikke for jobben sin, og tror kundene setter pris på rådene de får om dyrene sine. Her med deltidsansatt Mia Veeland (33).

Hvordan ser fremtiden ut for de lokale butikkene?

Prognosene til fagforbundet Handel og Kontor sier at 30 000 vil miste jobben de neste ti årene, men butikkansatte på Laksevåg senter er ikke bekymret for jobbene sine.

I forslaget til statsbudsjett for neste år foreslår regjeringen å fjerne tollavgiften for utenlandske nettbutikker som selger klær og sko, mens norske butikker fremdeles må betale denne avgiften. Når flere velger å handle på nett, kan tendensen med nedskjæringer i butikknæringen tilta, ifølge fagforbundet Handel og Kontor. 

Vi tok turen til Laksevåg senter for å høre med butikkansatte om de frykter nedskjæringer i bransjen i fremtiden. Malene Yndesdal Bartz (25) er butikkleder på Boys of Europe, og er relativt ny på Laksevåg senter. I august dukket det opp en lederstilling hun ikke kunne si nei til, noe som førte til flytting fra Åsane til Laksevåg. 

− Jeg er i den alderen hvor netthandel kanskje er mest populært, men jeg liker best å gå i butikk hvor jeg kan se, kjenne og prøve på klærne jeg kjøper. Så jeg har troen på at vi overlever, sier Bartz.

− Tøft i varehandelen

Hun startet for åtte år siden som ekstrahjelp i en smykkebutikk, og har siden den gang holdt seg til yrket fordi hun liker å hjelpe og finne frem antrekk til kundene sine. 

− Her på Laksevåg er man mye nærmere kundene. Det er litt roligere her, og siden det er færre kunder, får man et kjennskapsforhold til dem. Det synes jeg er veldig koselig, sier hun. 

Det samme inntrykket har Hege Stubberud Andersen (53) som jobber som butikkleder på Norli vis-à-vis Boys of Europe. Hun kom til Laksevåg for to måneder siden, etter å ha jobbet i Notabene i Åsane, som la ned og solgte flere av butikkene sine. 

− Det er tøft å drive varehandel selvfølgelig, men så er det også mange om benet i Åsane. Der var det fire-fem bokhandlere. Butikkene har ikke lenger bare bøker, men litt av alt, sier Andersen.

− Må brenne for det

Hun vokste opp med bøker rundt seg, siden faren drev et trykkeri. Derfor falt det naturlig for henne å gå inn i bokbransjen. Nå har hun vært der i 35 år. 

− Jeg tror vi må være gode formidlere for å bli værende. Vi må brenne for det vi gjør, vi må formidle med kunnskap, glede og entusiasme. Det nytter ikke i dag å jobbe i butikk og stå og blomstre bak disken. Vi må gi kunden den opplevelsen som de forventer når de går i butikk, det er det viktigste, tror jeg.

− Hvordan har det utviklet seg fra du startet til nå?

− Åh, det er kjempestor forskjell fra da jeg startet i 1986. Det er kjempelenge siden! For det første var vi veldig mange flere på jobb, men alt var annerledes. Det var en beskyttet bransje. Bøker ble bare solgt i bokhandel, noe som ble løst opp for ti-tolv år siden. Nå er alle varene overalt. Før hadde vi fysisk kartotek over bøkene i butikken, nå er alt mye enklere. Vi må være mye mer på nå, vi må være selgere. 

Tror det er behov

Inne på Baker Brun sitter det alltid et menneske eller ti, gjerne i den eldre aldersgruppen. Det er på mange måter deres faste møteplass i hverdagen. For mange er det godt å ha et slikt møtested i nærområdet, så de slipper å dra inn til sentrum. Det merker butikkleder Linni Alver (22).

− Vi er på fornavn med flere av dem, og det tror jeg gjelder senteret generelt. Man får en helt egen nærhet til kundene i en bydel som Laksevåg, siden de bor så tett på senteret. Vi har faste kunder, og det er veldig kjekt å være en del av livet deres, sier Alver. 

Baker Brun-ansatte trenger gjerne ikke å bekymre seg for den store økningen av netthandel som kles- og bokindustrien. Hos Baker Brun kan man ikke bestille mat hjem via nett − enn så lenge.

− I akkurat vår bransje er det nok ikke så stor fare for at teknologien tar over. Jeg tror folk liker å gå på kafé og restaurant, og få den opplevelsen. Her er det stort sett pensjonister, og vi vet hva som skjer i deres liv og de i vårt, sier Alver. 

− Mange legger ned

En av kundene er Terje Birkeland (70), som selv jobber i servicebransjen som taxisjåfør i Taxi1. Han er Laksevåg-gutt, men har bodd andre steder i perioder, før han nå i godt voksen alder flyttet til Damsgård.

− Vi går mye og handler her, og merker at det er færre folk enn før i tiden. Det ser vi blant annet på dagligvaren her, hvor de har halvert lokalet sitt. Den ene butikken etter den andre legger ned, er Birkelands observasjon.

Senteret selv er fornøyd med besøkstallene, så lenge de holder seg stabile. Sjømatportalen er en av butikkene som i år måtte legge ned på senteret. Også Vita takket nylig for seg.

− Det er flere butikker som gjør det bra, og noen som ligger på det jevne. Vita la ned som følge av en landsomdekkende konkurs, sier Marianne Nyborg, senterleder på Laksevåg senter.

Terje Birkeland liker å ha noe å gå til. Nå har han Laksevåg senter på dagtid, og Kjusa Deg Pub på Damsgård på kveldstid. 

− Før hadde vi også flere små nærbutikker, som er blitt lagt ned på grunn av disse store sentrene. Jeg synes det er en skremmende utvikling, for vi trenger slike butikker, sier Birkeland.

Oppfølging av Nav

Helt ferske tall fra Statistisk sentralbyrå viser at det ble 419 færre foretak i Norge fra 2017 til 2018. Fortsatt øker likevel antallet sysselsatte i næringen, men ifølge fagforbundet Handel og Kontors (HK) beregninger vil 30 000 i varehandelen miste jobben i løpet av de neste ti årene. HK-leder Trine Lise Sundnes sier til Klassekampen at regjeringen ikke gjør nok for å bremse utviklingen, og at de i møte med arbeidsminister Anniken Hauglie (H) har fått beskjed om at de butikkansatte skal tas godt vare på ved å ruste opp Nav. I en e-post til Klassekampen skriver Hauglie følgende:

«Arbeidsledige skal få tilbud om veiledning og oppfølging av Nav, slik at de raskest mulig kommer over i ny jobb (...) Vi vil gjøre fagarbeidere av folk i Nav-køen. (…) Framover vil det være stort behov for arbeidskraft i helse- og omsorgssektoren. Bedriftsundersøkelsen 2019 peker også på betydelig mangel på arbeidskraft innenfor bygg og anlegg.»

 

Av

Martine Onstad

red@sydvesten.no

Relaterte saker