• Stian Mattson hadde akkurat fylt 18 år da han fikk sin første jobb på Rema 1000 Myrholtet. – Det som er fint med Rema, er at du kan jobbe deg oppover hvis du har sulten, sier 38-åringen. Han har vært kjøpmann på to ulike Rema-butikker i sentrum, men er nå tilbake i Fyllingsdalen. (Foto: Kim Bøyum)

  • Denne listen skrev Matsson like etter at han hadde overtatt som kjøpmann på Rema 1000 på Myrholtet.

Kjøpmann Mattsons pengeløfte til nærmiljøet

Den nye sjefen på Rema 1000 Myrholtet vil dele overskuddet med fire organisasjoner i Fyllingsdalen.

Stian Mattson har nylig tatt over som kjøpmann på Rema 1000 Myrholtet i Fyllingsdalen, og kommer med følgende løfte:

− Jeg er en stor tilhenger av å støtte lokalmiljøet, og har selv tre unger som har glede av alt Fyllingsdalen har å by på. Derfor har jeg bestemt meg for å gi en skikkelig håndsrekning til noen av de viktige tilbudene som er avhengige av støtte for å gå rundt: Natteravnene, Varden skoles musikkorps, barnefotballen i FK Fyllingsdalen og FAU på Varden Skole.

Disse fire organisasjonene vil han støtte etter følgende modell:

− All økning i overskudd på butikken i 2020 i forhold til 2019, skal gå rett til sponsing. Hvis overskuddet øker fra 100 000 kroner i 2019 til 200 000 kroner i 2020, fordeles 100 000 kroner likt mellom de nevnte gruppe. Planen er å fortsette med tilsvarende ordning i årene fremover.

Glad natteravn

− Jeg har lyst til, og har virkelig håp om, å få tilbake alle i nabolaget som av ymse årsaker har sluttet å handle her. Denne sponsingen ser jeg på som en liten takk til dem og nærmiljøet. Oppnår vi den veksten vi ønsker, skal vi dele med dem som sørger for den, sier Mattson.

Initiativet blir selvsagt godt mottatt hos Trond Walker, leder for de nyoppstartede natteravnene i Fyllingsdalen.

− En slik støtte kommer svært godt med, og ikke minst fordi vi er i oppstartsfasen og har en jobb å gjøre med å skaffe sponsorer. Så langt er vi blitt sponset av Peppes og Rema Lynghaugparken i form av henholdsvis pizza og drikke. Organisasjonen vår er hundre prosent frivillig, og vi er helt avhengige av hjelp fra lokalmiljøet for å få det til å gå rundt. Så da er mennesker som Mattson fine å ha, sier Walker.

Bedre kjøl

Mattson, som selv er bosatt på Varden, forteller at omsetningen på Myrholtet har falt de siste årene, men at han er trygg på at den vil øke igjen med noen tydelige grep.

− Det viktigste er å ha varer i butikken. Det virker veldig logisk og enkelt, men hvis vi ikke vedlikeholder datasystemet som bestiller varer for oss, fører det til at varer ikke kommer. Det har vært et problem her på Myrholtet.

− Det andre er å ha en standard på frukt og kjøl som er bedre enn det som har vært her. Det handler både om kvaliteten, utvalget og hvordan det ser ut. Vi skal opp noen hakk. På frysediskene har vi de siste månedene jobbet med å fikse prisene. En femdel av varene manglet priser. Det er så mye at kundene ikke synes noe om det, påpeker Mattson, som startet yrkeskarrieren nettopp på Rema Myrholtet som 18-åring.

Rema i motvind

De syv siste årene har han vært sjef på to ulike Rema-butikker i sentrum. Fram til nyttår er han kjøpmann både for Rema 1000 i Korskirkekvartalet og for butikken på Myrholtet, men deretter er det kun sistnevnte som gjelder.

− Det er like høy omsetning her på Myrholtet som i på butikken min byen, 50-55 millioner kroner i året. Men i byen er den fordelt på dobbelt så mange kunder som her, slik at arbeidsmengden blir større. Da jeg fikk mulighet til å komme tilbake til min gamle butikk, og ta den tilbake til glansdagene, kunne jeg ikke motstå sjansen, fastslår kjøpmannen.

Ifølge ham har butikken på Myrholtet de siste syv årene hatt nedgang i den årlige omsetningen. Det er en skjebne butikken har delt med mange andre Rema-butikker i Norge. Aftenposten skrev i sommer at Rema 1000s markedsandel (23,6 prosent) hadde falt tilbake til 2014-nivå. Mattson tilhører altså en butikkjede som sliter i motvind, men ser for seg at Myrholtet vil skille seg ut positivt, slik hans butikker i sentrum har gjort.

− Den siste tiden har jeg og min NK (nestkommanderende, red.anm.) Berit Thane fikset en del i butikken. Bare med de tingene vi har fått gjort til nå, har vi begynt å få den veksten vi ser etter. Det er kjekt å se at kundene kommer tilbake. Når jeg er i butikken, kommer hele tiden bekjente bort og gratulerer med at jeg er tilbake. Da er det utrolig kjekt å være her, sier Mattson.

Av

Kim Bøyum

kim@sydvesten.no

Relaterte saker