• Senterleder Marianne Cristi Nyborg gleder seg stort over prisen. (Arkivfoto: Kim Bøyum)

  • Per (55) og Jon Sander (10) solgte blant annet mammaklær og Harry Potter-gavesett på «A Second Chance» i fjor. (Arkivfoto: Karoline Forselius)

  • Sydvesten møtte Heda Eldi på gjenbruksmarkdedet på Laksevåg senter i fjor høst. (Arkivfoto: Karoline Forselius)

Laksevåg senter vant pris for gjenbruksmarked:

Hun fikk ideen fra Sverige og navnet fra USA

Å gi privatpersoner mulighet til å selge sine brukte ting er blitt en suksess for Laksevåg senter.

Det kan høres ut som en tvilsom forretningsidé for et kjøpesenter, men nå har Laksevåg senter vunnet en nasjonal pris for sitt gjenbruksmarked «A Second Chance».

På den årlige kjøpesenterkonferansen i regi av Nordic Counsil of Shopping Centres (NCSC) mottok senterleder Marianne Cristi Nyborg prisen «Den gylne idé» i åpen klasse. Prisen blir gitt til det senteret som «gjennom kreativitet og nytekning har skapt en kampanje som faller utenfor de tradisjonelle markedskampanjene».

Stas

− Det er ekstra stas å vinne en nasjonal pris i konkurranse med store kjøpesentre med mye mer markedsmidler enn oss. Vi har tidligere fått pris for «A Second Chance» internt blant de 20 norske Scala-sentrene (Scala Eiendom eier Laksevåg senter, red.anm.), sier Nyborg.

− «A Second Chance» er blitt et svært vellykket konsept og gjenbruksmarkedet på senteret er fulltegnet hver gang. Laksevåg senter setter bærekraft på agendaen ved å ta initiativ til og tilrettelegge for at lokalsamfunnet skal kunne benytte den viktige møteplassen senteret er.

Nyborg forteller at senteret har som mål å være «hjertet på Laksevåg», og at «A Second Chance» spiller en rolle i den sammenheng.

− Gjenbruk er en bølge i samfunnet, og da må også vi tenke nytt og annerledes, sier Nyborg.

Idé fra Sverige

Hun fikk selv ideen om et gjenbruksmarked på en konferanse i 2017, der kjøpesenteret ReTuna återbruksgalleria i Eskilstuna i Sverige ble presentert. På ReTuna selges kun brukte ting.

− Jeg tenkte at dette var vanvittig kult. Siden var jeg i Soho i New York og så navnet «A Second Chance» på en vintagebutikk. Det syntes jeg var et veldig bra navn, forteller Nyborg.

Hun fikk tommelen opp både fra senterets eier og fra leietakerne på senteret.  Nå er Nyborg blitt kontaktet av flere andre senterledere i Norge som ønsker å høre om det Laksevåg senter har gjort.

«A Second Chance» på Laksevåg ble første gang arrangert i fjor. Neste gang er søndag 8. desember. Da åpner senteret også for at folk selger ting de har laget selv.

− Da blir det både gjenbruksmarked og julemarked. Vi har plass til mellom 35 og 45 selgere hver gang, og har over 80 stykker på venteliste, sier Nyborg.

Av

Kim Bøyum

kim@sydvesten.no

Andre saker