• Stian Mattson roser sine ansatte for hvordan de har opptrådt mens koronakrisen har skylt innover Norge. (Arkivfoto: Kim Bøyum)

  • − Vi forsøker å være blide og hyggelige med alle. For mange er turen i butikken kanskje den eneste gangen de ser andre mennesker i løpet av en dag eller flere dager, minner Mattson om. Selv om omsetningen har økt under koronakrisen, er han spent på hvordan utviklingen blir. − Vi lurer på om det går ut over oss også etter hvert, sier kjøpmannen.

Han leder de nye heltene:

− Det gir en litt god følelse, selv om det er mye som er vondt nå

Kjøpmann Stian Mattson forteller om hvordan det oppleves å jobbe i butikk under koronakrisen.

Flere har harselert med tittelen “Norge jobber hjemmefra”, som Dagens Næringsliv slo opp på sin forside torsdag forrige uke. Sannheten er selvsagt at de vi trenger aller mest i denne krisen, ikke har noen som helst mulighet til å ha hjemmekontor:

Helsepersonell og renholdere må til sykehus eller andre institusjoner, bussjåførene må frakte dem og butikkarbeiderne må sørge for at alle vi andre, som faktisk har en reell mulighet til å sperre oss inne for å redde liv, kan ta en sjelden lyntur ut for å handle mat. For eksempel.

Som kjøpmann på Rema 1000 på Myrholtet i Fyllingsdalen har Stian Mattson opplevd en uke ulik noen annen. Sydvesten snakker med ham syv dager etter at regjeringen satte i verk de mest inngripende tiltakene i landet siden andre verdenskrig. Han roser sine ansatte for måten de har taklet situasjonen på.

− Vi prøver å ta det rolig, og ikke kjenne så mye på presset. Men vi snakker mye om situasjonen vi befinner oss i, og vi føler selvsagt på det. Samtidig er dette jobben vår, så på en måte er det hverdag. Vi er glade for at vi i motsetning til mange andre får opprettholde hverdagen ved å være i arbeid, sier Mattson.

Stolte av jobben

Dagsavisens journalist Geir Rakvaag har i en kommentar pekt på at de butikkansatte nå bør betraktes som helter:

“Hvor mange ganger har vi lest om å «sitte i kassa på Rimi» som et uttrykk for et sted man ikke vil ende opp karrieremessig? De har vært de største hverdagsheltene de første dagene av viruskrisen: De som jobber i matbutikkene kan ikke ta med seg jobben hjem,” skriver Rakvaag.

Mattson sier det slik:

− Vi vet at vi er dem mange ser ned på, samtidig som de forventer at vi skal kjenne prisen på 6000 varer og kunne forklare hvordan en bruker sukkerkulør. Men alle jobber er jo i og for seg viktige. Jeg håper at det folk tenker om oss nå er noe som blir med videre.

− Vi kjenner at vi er stolte av å jobbe i butikk. At vi er viktige i denne situasjonen, det gir en litt god følelse, selv om det er mye som er vondt nå. Så forsøker vi å være blide og hyggelige med alle. For mange er turen i butikken kanskje den eneste gangen de ser andre mennesker i løpet av en dag eller flere dager.

Ingen brødskjæremaskin

− Er du og dine medarbeidere redde for å bli smittet selv når dere møter folk gjennom hele dagen?

− Vi har snakket om det, og jeg opplever ikke at de ansatte er reddet for å bli smittet. Vi vet at for de fleste er det en mild sykdom. Som sjef må jeg samtidig tenke på at halvparten av de ansatte plutselig kan måtte holde seg hjemme. Vi følger alle anbefalinger fra myndighetene og Rema 1000s ledelse. Føler man seg dårlig, er ordren å holde seg hjemme.

− Hvilke smittevernstiltak har dere innført?

− Alle kontaktflater som blir berørt, blir rengjort hyppig. Brødskjæremaskinen er stengt av, og vi har spritdispenser stående. Skulle gjerne også hatt enganshansker, men der har jeg fått beskjed om at det er tomt, i tillegg til at også boksen hanskene ligger i er et kontaktpunkt som skal unngås, sier Mattson.

Færre spøker

Han ser stor forskjell på hvordan kundene opptrer i butikken i dag i forhold til for en uke tilbake. Dessuten er det langt på vei slutt på småhandlingen. Langt flere kommer med handleliste og fyller opp kurven.

− Vi ser en nedgang i antall kunder på 20 prosent, samtidig som at de som kommer, handler 30 til 40 prosent mer enn før. Den totale omsetningen har økt, men jeg har ikke oversikt over hvor mye. Folk er mer effektive, og de fordeler seg mye mer jevnt utover dagen fra morgen til kveld, i stedet for at “alle” kommer når vanlig arbeidstid er over.

− Inne i butikken og i kassekøen er folk flinke til å holde minst “en handlevogns” avstand fra hverandre. Forrige uke var folk mer spøkefulle til det hele, men nå oppfatter nok mange alvoret. Det er mye solidaritet ute og går!

Ler av dopapir-hamstringen

Når det gjelder varer, blir hyllene kontinuerlig fylt opp av det aller meste.

− Leverandørene har vært tomme for havregryn og enkelte varianter av mel, i tillegg til antibac og engangshansker som det er små lagre av. Utover det er butikkene smekk fulle, forsikrer Mattson, før han med en liten latter legger til:

− Det gjelder også toalettpapir! Finner du svaret på hvorfor folk fant ut at de skulle hamstre toalettpapir, så må du gi meg beskjed! Vi har hatt kunder her som opplevde krigen og hamstringen av tobakk, sukker og hvetemel den gang. Selv ikke de skjønner hvorfor noen så det nødvendig å handle toalettpapir i et sånt omfang vi så noen dager.

Av

Kim Bøyum

kim@sydvesten.no

Andre saker