• Geir Johannessen trives kanskje aller best i studioet i underetasjen hjemme i rekkehuset i Veslefrikkveien i Fyllingsdalen. (Foto: Kim Bøyum)

  • Som ungdom var Johannessen vokalist i bandet Trio Gallini, som blant annet vant Kronstad-festivalen (forgjengeren til Eggstock-festivalen). De skrev egne låter og drømte om å bli rockestjerner.

Vil skape musikkbransjens finn.no

− Først tar vi Norge. Deretter Skandinavia. Så Europa!

Det var det yrende musikkmiljøet i Fyllingsdalen som dro Geir Johannessen til bydelen for over 30 år siden. Nå står han på altanen i Veslefrikkveien og prater energisk om planene for selskapet han har syslet med de siste årene: Gigplanet.

At koronakrisen har ført til at Johannessen har måttet permittere seg selv som daglig leder, legger ingen demper på ambisjonene. Johannessen er overbevist om at han har funnet et hull i markedet ikke bare i Norge, men i hele Europa.

Musiker og businessmann

Som ungdom drømte Johannessen om å bli rockestjerne, og fortsatt er det å lage egen musikk en viktig del av livet hans. Men 56-åringen er ingen bohem som får utslett av ordet regnskap. Tvert imot er han en businessmann med lang erfaring fra salg, markedsføring og det å være leder. Da han begynte å spille i coverband i 2008, fikk han forretningsideen som har ført fram til Gigplanet.

− Jeg oppdaget hvor vanskelig det var å finne et band hvis du skulle arrangere for eksempel et julebord, et bryllup eller en femtiårsdag. Det var ingen enkel måte å lete seg fram til dette på internett. Samtidig er musikernes hverdag fullstendig snudd på hodet de siste tiårene, sier Johannessen og viser til rapporten «Hva nå? Digitaliseringens innvirkning på norsk musikkbransje», utført av BI på oppdrag fra Kulturdepartementet:

Tidligere kunne man tjene gode penger på utgivelse og salg av cd-er. I dag har strømmetjenester tatt over, og viktigste inntektskilde for de aller fleste musikere er å spille for et publikum. Spesielt er eventer og konferanser for bedrifter, samt spillejobber på private fester i tillegg til «vanlige» konserter, blitt en svært viktig inntektskilde

− Som finn.no

Johannessen ble sikker på at det å lage en nettløsning der bedrifter og privatpersoner enkelt kan booke artister og band til en tilstelning, var verdt å bruke tiden sin på. Siden registreringen i Brønnøysund for seks år siden har Johannessen og etter hvert tre kompanjonger bygget opp gigplanet.no, som i dag markedsfører seg som «Norges raskeste bookingtjeneste».

− Rekorden er syv minutter fra forespørselen kom til kontrakten var inngått. Dette er som AirBnB eller finn.no. Du ville ikke solgt huset ditt uten å legge det ut der, sier Johannessen.

Til nå har Gigplanet formidlet 300 spillejobber til en verdi av til sammen fire millioner kroner. Sjefen peker på at formidlingshonoraret på ti prosent er lavere enn konkurrentenes, og at selskapet må vokse kraftig for at karene bak skal bli rike. Johannessen har siden Gigplanet ble etablert i 2014 også jobbet i en 60 prosent-stilling som markedsansvarlig for VID vitenskapelige høgskole. Først i 2019 begynte han å ta ut lønn hos Gigplanet for de resterende 40 prosentene.

De tre andre som er med på laget, Alexander Sundli-Härdig, Jon Helge Stensrud og Rune Hatletvedt, jobber alle foreløpig gratis. I fjor mottok selskapet 600.000 kroner i kommersialiseringsstøtte fra Innovasjon Norge, og Johannessen hadde sett for seg et gjennombrudd. I stedet kom pandemien.

Hjerte og gener

− Nå har det vært helt stopp, fastslår den daglige lederen.

Men han lar seg ikke vippe av pinnen av den ekstraordinære situasjonen, han er overbevist om at Gigplanet vil bli noe digert.

− Vi dukker opp øverst i de fleste google-søk relatert til musikk og bursdag eller liknende. Vi har ingen gjeld, ingen kostnader til kontorer eller lager, forklarer Johannessen før han griper etter den bærbare pc-en for å finne fram noen tall som gjør ham enda mer optimistisk.

− 23 500 gifter seg hvert år i Norge. Og 232 000 fyller enten 20, 30, 40 eller 50 år!

Geir Johannessen gliser som om pengene allerede bare rant inn. Samtidig krever han å bli trodd på at dette handler om mer enn å skape en gevinst.

− Du må ha hjerte i det, og en motivasjon utover å tjene penger. Jeg tror ikke at jeg kunne gjort dette uten å være musiker selv − du må skjønne genet til musikerne. Jeg ønsker å hjelpe dem med den økonomiske biten og å presentere det de har å by på.

Av

Kim Bøyum

kim@sydvesten.no

Gigplanet

Gigplanet AS ble registrert i Brønnøysund i 2014.

Firmaet jobbet lenge som et vanlig bookingselskap, før deres automatiske bookingtjeneste ble lansert i fjor.

Gigplanets mål er å «gjøre det enklere, tryggere, raskere og rimeligere for vanlige folk å finne, samt booke musikere til sine fester og eventer» og å «skaffe musikere flere spillejobber og automatisere/dokumenter trivielle oppgaver som tilbudsskriving, kontrakter og fakturering».

Inne på nettsiden kan de som ønsker å booke artister mellom annet se videoer av de ulike bandene, og lese anmeldelser fra tidligere kunder. Til nå har Gigplanet formidlet 300 spillejobber til en verdi av til sammen fire millioner kroner. I snitt har hver spillejobb kostet 18.000 kroner for dem som har booket. Av dette tar Gigplanet ti prosent.

Daglig leder er Geir Johannessen, som har bodd i Fyllingsdalen i over 30 år. Han har i hele sitt voksne liv vært aktiv som utøvende musiker, produsent og låtskriver. Johannessen har vært rektor og markedssjef ved fagskolen Noroff, og er nå markedsansvarlig ved VID vitenskapelige høyskole.

Andre saker