• Samarbeider for å vinne. – Det er veldig viktig å lytte til hverandre. Da blir kanskje løsningene enda bedre enn det vi hadde tenkt på selv, sier Jenny fra Vil Vinne-laget. Fra venstre: Isabell Dagnes Mundal, Martine Nesse, Martine Mørk, Jenny Helle Søvdsnes, Oda Engan Halland. (Alle foto: Magne Fonn Hafskor)

  • Forskergruppen i Holen Teknopraksis skriver alle rapportene om gruppens prosjekt, blant annet relatert til FLLs kjerneverdier. – Da handler det om hvor gode vi er til å samarbeide og inkludere, sier Julie Huus Bolstad, her sammen med Julie Constanse Gangstø til venstre) og Dina Hannisdal (til høyre). 

  • Tre unge forskere. Holen barneskole-gruppens svar på årets FLL-utfordring er en app med ukentlige aktivitetsmål. Fra venstre: Celine Jansen Jacobsen, Emma Christin Borge Zweidorffog Sarah Jade Mackenzie.

  • Test av roboten. Holen Teknopraksis har lagt vekt på at roboten skal være kompakt og ganske firkantet, slik at de lett kan ta av og på deler de trenger på robotbanen. Fra venstre: Olav Stokke Hammer, veileder Arild Mundal, Sebastian Torgersen og Sondre Jakobsen. 

  • Smart løsning: For å vinne tid på robotbanen har Vil Vinne-laget gjort noen grep med roboten slik at det skal være lett å bygge den om til de ulike oppgavene. 

  • Her er det finjustering på robotbanen: – Det var utfordrende å programmere roboten til at klossene skulle falle ut på et punkt. Løsningen ble at vi måtte ta en 93 graders sving, så kjøre rett frem, bråbremse, rygge tilbake, svinge 60 grader, og kjøre kjapt tilbake, forklarer Scott Sæther Thygessen fra Holen Barneskole. 

  • Scott Sæther Thygessen og Nora Malene Borge Zweidorff kjenner på spenningen når roboten skal utføre en av oppgavene. 

  • Lytter til hverandre: Holen Barneskole har lært betydningen av samarbeid. Fra venstre: Sarah Jade Mackenzie, Annalinnea Clausen, Ricce Christine Furnes, Niels Andreas Samuelsen, Celine Jansen Jacobsen, Emma Christin Borge Zweidorff, Nora Malene Borge Zweidorff, Scott Sæther Thygessen, Dina-Emilie Sandtorv og Roland Thien. 

  • Vil Vinne-laget har laget en engelsk-språklig stop-motion-film som viser hvordan man bruker appen fra forskningsprosjektet. 

  • – FLL er bra både for de som trenger noen ekstra utfordringer og for de som kanskje ikke fungerer best ved å sitte bak pulten, sier veileder Arild Mundal, som også er teknisk prosjektleder for First Lego League i Bergen. 

  • Vant fjorårets teknologipris: Flere av elevene i Holen Teknopraksis var også med i fjor, da laget ble tildelt teknologiprisen i den regionale finalen. Fra venstre: Olav Stokke Hammer, Sondre Jakobsen, Sebastian Torgersen, Julie Huus Bolstad, Dina Hannisdal og Julie Constanse Gangstø. 

Robotkjøring på høyt nivå

– Noe av programmeringen som elevene gjør er mer avansert enn hva jeg kan, sier Arild Mundal, veileder for to First Lego League-lag på Holen skole og ett frittstående lag med elever fra Alvøen skole. Nå ser han frem til årets regionale finale i verdens største kunnskaps- og teknologikonkurranse for barn og unge.

Tekst og foto: Magne Fonn Hafskor

– First Lego League handler om nysgjerrighet, utforskertrang og tverrfaglighet. Du får egentlig inn alle fagene på en eller annen måte.

Forskning og løsning

First Lego League (FLL) har vært arrangert årlig siden tusenårsskiftet, og går ut på å forske på og foreslå en løsning på en samfunnsaktuell utfordring. Årets tema heter «Replay», og handler om at deltakerne skal forske på egenvalgte problemstillinger innenfor sport og aktivitet.  I tillegg skal de programmere og utstyre en Lego Mindstorms-robot til å løse bestemte oppdrag på robotbanen.

VilVite arrangerer den regionale finalen for First Scandinavia lørdag 7. november. Egentlig skulle det da konkurreres i fire kategorier, men i år må tre av presentasjonene skje digitalt. Kun robotkonkurransene går «som normalt», men med kun få deltakere per lag.

Hver robotkamp varer i to og et halvt minutt, og alle lag har tre innledende runder der den beste poengsummen teller. De beste lagene konkurrerer videre frem til finalen. Laget som tar sammenlagtseieren (i alle de fire kategoriene) – og vinner championsprisen i hver turneringsby – inviteres til å delta i den skandinaviske finalen, som avholdes tre uker etter de regionale konkurransene. 

Heldigital finale

Onsdag kom meldingen fra VilVite om at årets regionale finale blir heldigital. VilVite planla å samle 25 lag med 120 deltakere og veiledere til regional finale kommende lørdag, med omfattende smitteverntiltak og tilpasninger av konkurransen. Nå erstattes det fysiske arrangementet med digitale innleveringer og livesending.

– Vi vet at barna har jobbet og gledet seg i ukesvis, og jeg skulle ønske vi kunne gitt dem en velfortjent og fantastisk opplevelse på VilVite på lørdag. Selv om vi har lagt opp til omfattende smitteverntiltak, vurderer vi at risikoen ved å møtes fysisk har blitt for stor etter siste dagers utvikling. Både foreldre, lærere og vi selv har blitt urolige av de stigende smittetallene. Vi vil være sikre på at vi kan gjennomføre hele turneringen og kåre en vinner vi kan sende til den skandinaviske finalen. Derfor legger vi nå om til en heldigital turnering med innsending av alle bidrag for bedømming, sier prosjektleder Charlotte Tonheim ved VilVite.

Vil vinne på VilVite

De ulike lagene deles vanligvis inn i to grupper; en som har ansvaret for det som skjer på matten (programmering og bygging) og en som gjør forskning på en problemstilling knyttet til årets tema. Noen har også valgt en annen modell for hvordan de samarbeider. 

– Vi bytter på hvem som gjør hva i gruppen, forklarer Isabell Dagnes Mundal, en av de fem jentene på Alvøen-laget Vil Vinne – som alle er elever på trinn seks ved Alvøen skole. 

Dette er andre året de deltar. Spillebordet har de installert hjemme hos Arild Mundal, som er faren til Isabell. 

– Jeg startet laget fordi jeg ville at min datter skulle få være med på dette, sier Mundal, som er godt kjent med FLL-prosjektet etter å ha jobbet med det i mange år,  både som skolelærer og som tidligere ansatt ved VilVite. 

Fra 2012 til 2014 jobbet han halv stilling som lærer ved Holen skole og halv stilling som formidler ved VilVite. Han er fortsatt teknisk prosjektleder for VilVites satsing på FLL, i tillegg til at han er digital pedagog for Bergen kommune. 

– Så du har kontakt med andre skoler også da?

– Ja. Hvis det er noen som lurer på noe angående robotbanen, robotbygging, og programmering, så kan de ta kontakt med meg. Det er gratis for skolene i Bergen, siden det er kommunens fagavdeling som betaler meg for å holde kursene.

– Da er det vel du som har innført FLL på Holen skole?

– Det stemmer. Skolen har vært med siden 2010. Vi har fem rom vi kan bruke, så vi har store muligheter til å kunne jobbe med litt forskjellige ting.

Jobber tverrfaglig

– Hvilket utbytte får elevene fra dette sammenlignet med tradisjonell undervisning?

– Fordelen er at du kan ha fokus på flere ting samtidig og tenke litt utradisjonelt. Elevene kan få jobbe med det de trenger å utvikle seg på i stedet for at alle skal sitte med det samme, sier han.

– Men det viktigste er at de lærer å samarbeide og å tenke selv. FLL handler om nysgjerrighet, utforskertrang og tverrfaglighet. Du får egentlig inn alle fagene på en eller annen måte.

– Kroppsøving også?

– Akkurat dét sliter vi kanskje litt med, men årets tema legger jo opp til aktivitet. Ellers er det mye matematikk involvert når roboten skal programmeres. Da snakker man om rotasjoner, vinkler og avstandsberegning.

– Hvor viktig er konkurranseelementet?

– Jeg synes det er knallviktig, men vi er ikke nødvendigvis ute etter å vinne – selv om det smakte bra da Holen Teknopraksis ble tildelt teknologiprisen i fjor. Det som er viktig er at alle skal ha vært gjennom en forskerprosess og alle skal få prøve seg på programmering, sier han.

– Det er veldig moro å se utviklingen fra barnetrinnet til ungdomstrinnet. Mange av dem får et høyt nivå på programmeringen. Noe av det de gjør er mer avansert enn hva jeg kan. Men det er helt OK. 

Tørrskodd spasertur i Bergensvær

Undertegnede kan gjerne underskrive på det samme. Etter å  ha besøkt alle de tre lagene som veiledes av Arild Mundal, er en stille imponert over hva de får til, og hvor dedikerte de er til oppgavene. Kanskje det rett og slett handler om innstilling? 

– Jeg blir litt oppgitt når programmeringen av roboten ikke fungerer. Men da er det bare å nullstille og se det fra et nytt synspunkt, sier Olav Stokke Hammer på ungdomstrinn-laget Holen Teknopraksis.

Forskningsbiten til laget hans handler om å skape aktivitet ved hjelp av en VR-simulator. 

– Man har på seg VR-briller, hodetelefoner og gjerne en mikrofon, og så står man på et underlag som kan rulle i alle retninger.

På den måten kan man ta seg en lang spasertur i en virtuell verden uten å bevege seg ut fra stuen.

– Her i Bergen er det mye regn, og da er det ikke så populært å gå ut, i hvert fall ikke for meg, fortsetter han.

Belønning for aktivitet

Trinn fem på Holen skole har en egen gruppe, for enkelhets skyld kalt Holen Barneskole. Forskningen deres handler også om aktivitet, men da ute i den virkelige verden.

– Tanken vår er å lage en app for å få folk ut i aktivitet, fordi alt for mange sitter hjemme og ser på mobilen, sier Annalinnea Clausen.

Appen deres planlegges med ukentlige mål. Når du har klart disse så får du en premie. 

– Et av målene er å gå to kilometer to ganger i løpet av en uke: Dersom du klarer det, får du rabatter i helsekost- og sportsbutikker, forklarer Ricce Christine Furnes. 

– Kan man fuske?

– Egentlig ikke, siden appen skal ha både skritteller og GPS. Hvis du går en fjelltur, så vil den registrere at du har gjort det. 

Ideene har de kommet frem til i fellesskap. 

– Noen ganger kommer alle med forslag. Da plukker vi ut de beste, og avgjør det med loddtrekning. 

Gode verdier

Holen Teknopraksis har også lagt vekt på samarbeid. To av elevene har jobbet med roboten og programmeringen, mens de fire andre har jobbet med forskningsprosjektet. 

– Vi samarbeider egentlig ganske greit, selv om vi ikke blander oss så mye inn i hva de andre gjør, sier Sebastian Torgersen, som har vært i forskergruppen.

– Nei, men vi kommer med tips og forslag til hverandre, legger Olav til. 

Han har jobbet mest med programmeringen. 

– Er det noe som er sammenfallende mellom forskningsoppdraget og robotbordet?

– Ja, for på banen er det faktisk mulig å sette ut en modell av forskningsprosjektet. Den kommer vi til å bygge, og samarbeide om det. 

– Hva har dere lært av prosjektet?

– Veldig mye om kjerneverdier, og at samarbeid er viktig. Før vi begynner med noe nytt, må vi gå gjennom det. Det går lett skeis dersom vi bare går rett på, uten å snakke sammen om det på forhånd.

Noe av nøkkelen til FLLs suksess ligger nettopp i kjerneverdiene deres. Disse handler om at laget skal være bevisst på hva de har lært, hva dette kan brukes til i virkeligheten, hvordan de har samarbeidet, hvordan de har fordelt oppgavene, og hvordan de har formidlet og delt ideene slik at andre lag kan ha nytte av dem.

– Det er veldig viktig å lytte til hverandre, sier Jenny Helle Søvdsnes fra Vil Vinne-laget.

– Da blir kanskje løsningene enda bedre enn det vi hadde tenkt på selv. 

(Magne Fonn Hafskor er frilansjournalist og har skrevet saken på oppdrag fra VilVite)

 

First Lego League

  • First Lego League (FLL) er verdens største kunnskaps- og teknologikonkurranse for barn unge i alderen 4-16 år. VilVite er lokal arrangør.

  • First Scandinavia står bak FLL i Norge, Sverige, Danmark og Færøyene. Dette er en ideell stiftelse som siden år 2000 har utviklet og gjennomført konsepter og prosjekter innen realfagene for over 500.000 barn og unge.  

  • Konkurransen er et samarbeid mellom First Scandinavia og Equinors talentutviklingsprogram Morgendagens Helter – der satsing på utdanning og realfag står sentralt.

  • Årets FLL-tema heter Replay, og handler om at deltakerne skal forske på egenvalgte problemstillinger innenfor sport og aktivitet.

  • Den regionale FLL-finalen for aldersgruppen 10-16 år arrangeres via VilVite lørdag 7. november. Her er 25 lag påmeldt. På grunn av smittevernhensyn vil det bli en heldigital finale, og publikum blir henvist til å følge med på strømming via VilVites nettside (vilvite.no).

  • Den regionale finalen arrangeres med støtte fra Equinor, BI Bergen, Fana Sparebank og Tekna. Mer informasjon: hjernekraft.org, firstscandinavia.org og vilvite.no.