• Holen teknodesign fra ungdomstrinnet ved Holen skole: fra v. Georg Fanavold, Ikran Mohamed Dahir, Julie Huus Bolstad, Mads Bårdsen, Tobias Nguyen, Maksymillian Jozef Kulwikowski, Sondre Jakobsen, Olav Stokke Hammer, Njack Felix Sarr, John Sander Monsen. Skjult eller ikke til stede da bildet ble tatt: Dina Hanisdal, Julie Wroldsen Gangstø og Robinder Singh. (Foto: Veronika Stuksrud / VilVite)

  • Holen barneskole i gang med sin teknologipresentasjon: fra v. Dina Sandtov, Ricce Lind Furnes, Annalinnea Eriksen Clausen, Elias Madsen Dahl, Roland Thiem (bak) og Scott Tychesen. (Foto: Veronika Stuksrud / VilVite)

  • Trening på robotbordet: Annalinnea Eriksen Clausen og Ricce Lind Furnes.

  • Holen barneskole vant 3. plass i teknologi: Fra v. Jorild Jarlsby Revheim (rygg til), Celine Jensen Jacobsen, Ricce Lind Furnes, Niels Samuelsen, Roland Thiem, Scott Tychesen, Bjørn Madsen Meland (delvis skjult), Elias Madsen Dahl, Dina Sandtorv. Skjult bak eller ikke til stede da bildet ble tatt: Olea Hagerup Bjørnsson, Annalinnea Eriksen Clausen og Sarah Jade Mackenzie.  (Foto: Veronika Stuksrud / VilVite)

  • Njack Felix viser prototype fra Holens prosjekt til varaordfører Linn Katrin Pilskog, som åpnet turneringen. (Foto: Veronika Stuksrud / VilVite)

  • Holen barneskole gjorde det sterkt i teknologikonkurransen, og tok tredjeplassen bak Holen teknodesign og VilFinne. Lærer ved Holen skole, Arild Mundal har vært veileder for alle tre lagene. Ikke rart han ble tildelt veilederprisen i år. (Foto: VilVite)

  • Full fokus for Olav Stokke Hammer og Sondre Jakobsen på robotbanen. (Foto: Veronika Stuksrud / VilVite)

  • Seier! Og stor poengfangst. (Foto: Veronika Stuksrud / VilVite)

Holen skole til topps i teknologikonkurranse

Det ble nesten rent bord til lagene fra Laksevåg og Alvøen i årets regionfinale i den store teknologi- og kunnskapskonkurransen First Lego League. Holen teknodesign stakk av med den gjeve Champion-prisen etter solide resultater i robotkjøring og teknologi. Jentelaget VilVinne fra Alvøen fulgte hakk i hæl.

- De var i en klasse for seg selv i robotkonkurransen, kommenterte dommer Runar Eikhaug om Holen teknodesign. Og de gjorde rent bord i teknologi.

VilVite er arrangør, og turneringen gikk av stabelen på VilVite, BI og Vitalitetssenteret på lørdag 13. november. Der deltok hele 25 lag fra Alver, Askøy, Austevoll, Bergen, Bjørnefjorden, Osterøy og Øygarden. De aller fleste lagene er skolelag, med lærere som veiledere, og som bruker dette tverrfaglige konseptet i undervisningen sin.

Endelig Champion!
Lagene konkurrerte i fire kategorier: Robotkjøring, teknologi (robotdesign og programmering), innovativt prosjekt og kjerneverdier. Prosjektet handler om å finne løsning på en utfordring. I år var tema transport. Med utgangspunkt i en selvvalgt problemstilling, har lagene utforsket problemet for å presentere en innovativ (ny eller forbedret) løsning. I hele åtte uker har lagene jobbet med dette.
I mange år har ungdomsskolelag fra Holen kjempet helt i toppen. Endelig lykkes de med å dra seieren i havn – og med det finalebilletten til Skandinavisk finale i Ålesund 12. mars. Formelen var et sterkt lag og to gutter som har fordypet seg i programmeringsoppgavene. For de ville vinne i år – før de ble for gamle. Konkurransen er for 10-16 år. Solide seire på robotbanen og i teknologipresentasjon, kombinert med gode plasseringer i de andre kategoriene, gav sammenlagtseieren.

Oppfinnsomme jenter

Jentelaget VilVinne fra Alvøen imponerte med 1. plass i Prosjektprisen, 2. plass i teknologi og nominasjon til Kjerneverdiprisen. Med litt bedre robotkjøring, ville de ha pustet Holen-laget i nakken.

Alvøen-jentene imponerte dommerne med sitt innovative prosjekt. Årets tema var effektive og bærekraftige transportløsninger. Mens de fleste lagene så på transport av varer, valgte jentene en original tilnærming: De så på transport av det mest verdifulle av alt; dem selv! Hvordan kunne de redusere transport av og omkring seg selv?

 

All grunn til å være fornøyde med presentasjonen sin! Fra v: Martine Mørk, Martine Nesse, Oda Engan Helland, Oda Fjelstad Iversen, Jenny Helle Søvdsnes, Isabell Dagnes Mundal. (Foto: Privat)

 

Løsningene var kreative. Ett av forslagene – Multipulten – hadde de laget en flott prototyp av og blant annet presentert for Kinnarps, som hadde stor tro på løsningen.

Veilederpris til Aril Mundal

Også Holen barneskole gjorde det sterkt i teknologikonkurransen, og tok tredjeplassen bak Holen teknodesign og VilFinne. Lærer ved Holen skole, Arild Mundal har vært veileder for alle tre lagene. Ikke rart han ble tildelt veilederprisen i år.

Veiledere inspirerer lagene sine til å gjøre deres beste, både individuelt og sammen. Uten veilederne, ville det ikke vært FIRST LEGO League. Denne prisen går til en veileder som gjennom god ledelse og veiledning, viser gode eksempler på bruk av kjerneverdiene.

- Vi vil gi veiledereprisen til en veileder som lar elevene utforske gjennom nye verktøy og bedriftsbesøk. Veilederen inkluderer de unge gjennom sine trygge rammer, pusher dem litt videre, utfordrer til problemløsning, skaper mestring og glede. Veilederen har tidligere elever som har valgt realfaglig studievei nettopp på grunn av FLL. Han forbarmer seg også over inspirerte studenter, sa prosjektleder Charlotte Tonheim fra VilVite ved tildelingen.

- At lagene mine ofte gjør det bra, handler tidvis om at de kjenner konseptet, litt om organisering, men mye om at de kan samarbeide og er kjent med lignende prosjekter, vi bruker mye tid på å tenke utenfor boksen. Vi bruker VilVite og andre de gangene de kan legge til rette for læring på en bedre måte enn det vi kan, dersom det er læringsfremmende og dekker de mål vi har. Det er selvfølgelig stas når lagene mine gjør det bra, og det er kjekt når de lykkes og blir belønnet gjennom å vinne priser i konseptet. Men egentlig er det underordnet alt annet, jeg er mye mer opptatt av prosess fremfor produkt, sier Arild Mundal.

Håper flere lærere tør å slippe guarden

Læreren og veilederen mener konkurranser som dette er med på å gjøre skolehverdagen og læring mer variert.

- Fordelen med å jobbe med Lego League konseptet, er at man i større grad enn i tradisjonell undervisning møter elevene med den læringsstilen de lærer best av fremfor ved tradisjonell undervisning. Tradisjonell undervisning har selvsagt noe for seg, og hører hjemme i klasserommet, også i mitt klasserom, men ikke hele tiden. Jeg håper at det i 2021 ikke er mange som kun møter undervisning på den undervisningsmåten, og at flere og flere lærere tør å slippe guarden. Selvsagt skal en ikke slippe så mye opp at en ikke har kontroll, det handler om frihet under ansvar. Dette tror jeg gjør elevene mer selvstendige og jeg ser at dette er noe de aller fleste klarer på en god måte, mener Mundal.

Mundal er opptatt av at de sammen skal finne svar og løsninger.

- Jeg ser på meg selv som en med en lignende rolle som en bedriftsleder i lightversjon der rollen min mer handler om å organisere fremfor å dytte en løsning ned over hodet på ungene. Kan jeg gi de svaret, så er det ikke alltid de får det uten å enten samarbeide med noen andre, samtale som "hvordan var det du gjorde det?". Kommer de ikke i mål på den måten, kan det være at jeg gir de svaret, men først prøver vi å finne det sammen. Andre ganger blir det en nødvendig strategi, for da vet jeg ikke svaret. Jeg syns det er null stress å ikke ha alle svarene. Den forskningen og de søkene vi sammen gjør for å finne svaret, tror jeg gir en mye bedre varig læring enn at de bare leser til svaret, sier Mundal.

Prosjektdirektør Bjørn Laastad fra Equinor gav Holen teknodesign en reisesjekk på 10 000 kr i premie. Den skal benyttes når laget skal til den skandinaviske finalen i Ålesund den 12. mars 2022

Før Laastad delte ut hovedpremien, sa han:

- Jeg har sett mange innovative, bærekraftige og smarte løsninger her i dag. Dette lover godt for utvikling av nye løsninger for framtiden!

Han roste også det høye nivået på teknologipresentasjonene, noe han hadde god innsikt i som tidligere prosjektleder, veileder, far og dommer.

 

FIRST LEGO League Champion (vinner av turneringen sammenlagt):

Holen teknodesign (Holen skole)

Andre nominerte: Brainwaves (Skjold skole), Pepinos (International School of Bergen), RoboMech Rekrutt (fritidslag fra Totland) og VilVinne (fritidslag fra Alvøen).

Robotkonkurransen

  1. Holen teknodesign (Holen skole)

  2. Brainwaves (Skjold skole)

Prosjektprisen

  1. VilVinne (fritidslag fra Alvøen)

  2. Pepinos (International School of Bergen)

  3. Brainwaves (fra Skjold skole)

Kjerneverdiprisen

  1. Brainwaves (Skjold skole)

Andre nominerte: Kolbeinsvik Montesorriskule (Austevoll) og VilVinne (fritidslag fra Alvøen)

Teknologiprisen

  1. Holen teknodesign (Holen skole)

  2. VilVinne (Alvøen)

  3. Holen barneskole

Mer om kriteriene for de enkelte prisene her.

Innsendt av Anne Tove Koldal, kommunikasjonssjef VilVite

First Lego League

  • Verdens største kunnskap- og teknologikonkurranse for barn og unge i alderen 10-16 år.  

  • Hensikten med arrangementet er å øke unge menneskers interesse for teknologi og vitenskap, og stimulere dagens ungdom til å bli morgendagens ingeniører og forskere.   

  • Årets tema er Cargo Connect og handler om å finne nye og bærekraftige løsninger for transport av produkter.

  • Arrangementet FIRST LEGO League arrangeres av FIRST Scandinavia og støttes av talentutviklingsprogrammet Morgendagens helter, hvor Equinor støtter talenter innenfor realfag, kultur og idrett.

  • VilVite arrangerer konkurransen i vår region – her i samarbeid med Equinor, Fana Sparebank, BI Bergen og Tekna.

  • Vinneren går videre til den skandinaviske finalen i Ålesund den 12. mars 2022.

Andre saker