Regnbuens farger skal lyse opp sykkeltunellen
I arbeidet med byggingen av bybanen til Fyllingsdalen er det utarbeidet et eget lyskonsept. Selve sykkeltunellen skal opplyses i regnbuens farger.
Lysdesigner Thea Collett i lysdesignfirmaet Light Bureau har i samarbeid med Bybanen Utbygging og Sweco utviklet et lyskonsept for hele det nye bybanebyggetrinnet til Fyllingsdalen.
– Prosjekteringsledelsen i Bybanen Utbygging så tidlig at belysning tilfører en merverdi til prosjektet utover det som er krav og anbefalinger, forteller Collett til Bybanen utvikling sine nettsider. Å finne ut av både når skal man sette inn lys, hvorfor og hvor mye lys man tilfører, er noe av det hun har jobbet mest med i prosessen.
– Lys påvirker mennesker, både når det kommer til hormoner og til døgnrytme. Lyset har ofte et menneskelig fokus. Men vi snakker jo ofte om noe som skaper en ulyd, og det samme gjelder lys, rett og slett ulys. Derfor er det veldig viktig at man i arbeidet med lysdesign, også tenker på arts- og fuglelivet når man bygger bybane. Lysforurensing er et begrep som stadig blir viktigere å ta hensyn til, forklarer Collet.
Lys på holdeplassene
Det er utarbeidet to nivåer av plattformbelysning som samlet gir oversikt og trygghet til den reisende. Kjøreledningsmaster gir et klart lys til hele holdeplassen, mens leskurenes innvendige belysning gir et varmt og omsluttende lys til de ventende. Langs banetraseen skal man begrense lys til et minimum.
Sykkeltunnelen til Fyllingsdalen
Opplevelse av trygghet og sikkerhet, samt orienteringsevne er viktig for folk som skal bruke sykkeltunellen mellom Fyllingsdalen terminal og Kristianborg stasjon. Dermed er lys og fargevalg avgjørende for at brukeropplevelsen blir positiv.
I sykkeltunnelen vil det være konstante, men varierte nivåer i farge og intensitet. Dette bryter opp det som ellers kunne blitt en monoton tunnel.
– Det er så viktig at dette blir en suksess, slik at flest mulig ønsker å bruke denne tunnelen, derfor har arbeidet vært så viktig. Det har ikke vært laget noe tilsvarende, derfor må vi rett og slett lene oss på gode løsninger på andre gang- og vegtunneler som finnes. Det har også vært utrolig kjekt at Bybanen Utbygging har ønsket å jobbe så helheltlig med lys langs hele traseen og sett viktigheten av dette fagområdet, avslutter Collett.