• – Det er utrolig stas at vi endelig får dette på plass, sier Ingrid Nergaard Fjeldstad (V), byråd for klima, miljø og byutvikling, her med sykkelsjef i Bergen kommune Einar Grieg. (Foto: Håvard Prestegården, Bergen kommune)

– Dette har i mange år vært en hjertesak for meg

I vår kommer det bysykler til Dalen.

En våt og grå januarformiddag er det ikke mange sykler å se i sykkelstativene ved Oasen. Dette vil snart endre seg. I vår kommer det bysykler til Dalen. 

– Jeg tror det blir veldig bra, og kommer nok til å bruke dem rundt omkring i Fyllingsdalen. Og bysykler er jo mye tryggere å bruke for unger enn de der løperhjulene, sier Pedersen. 

Hun tror sykler vil glede langt flere i bydelen enn el-sparkesyklene som kom for et par år siden. 

– For eksempel min svigermor tar ikke sjansen på å bruke løperhjul. Nå kan hun bruke bysykkel i stedet. 

Hvor kommer stativene?

Det var BT som først skrev om at bysyklene kommer til Fyllingsdalen. Ingrid Nergaard Fjeldstad (V), byråd for klima, miljø og byutvikling, har lenge jobbet for å få bysykler til bydelen.

– Å få bysykler hit har i mange år vært en hjertesak for både meg og Fyllingsdalen Venstre. Det er utrolig stas at vi endelig får dette på plass. Dette er et konkret eksempel på at det nytter å engasjere seg i lokalpolitikken, sier Fjeldstad til Sydvesten.

Så langt har bysykkelordningen vært en suksess med til sammen 3,3 millioner bysykkelturer siden 2018.

– En utvidelse av bysykkelordningen til Fyllingsdalen vil gi beboerne økt tilgang på sykkel, og tiltaket vil kunne bidra til økt bruk av sykkeltunnelen. Bysykler ved den nye terminalen ved Oasen kan også gjøre det enklere å sykle til kollektivtilbud. For Venstre og byrådet er det viktig å legge til rette for mer sykling der vi kan, sier byråden, som er leder for Fyllingsdalen Venstre og bosatt på Varden.

100 sykler

Hun har bedt bymiljøetaten om å utvide ordningen til Mindemyren og Fyllingsdalen med ca 100 sykler. Utvidelsen skal starte i forkant av åpningen av den nye gang- og sykkeltunnelen mellom Fyllingsdalen og Bergensdalen.

Bymiljøetaten vil nå se på best mulige plasseringer for de nye bysykkelstativene, og på sikt er det snakk om til sammen 10-15 nye stativer fordelt på begge sider av den nye sykkeltunnelen.

 

– Det blir veldig urbant her nå, og det er kjekt. Jeg tror det gjør at flere vil komme til Fyllingsdalen. Det er veldig bra at bydelen prioriteres, smiler Camilla Holthe Pedersen. (Foto: Kim Bøyum)

 

Bybanestasjonen ved Oasen er en selvskreven lokasjon. Hvor de andre blir, er ennå ikke klart, men en kan jo spekulere på naturlige steder som for eksempel Varden, Smiberget, Løvås, Lynghaugparken, Spelhaugen og så videre.

Men på Bønes kommer det neppe noe sykkelstativ, avslører sykkelsjef i Bergen kommune Einar Grieg til BT. Med stativer på en bakketopp, tømmes de fort og det kommer få sykler tilbake, forklarer Grieg. 

Sykle til byen 

Det synes Pedersen er dumt, da hun kunne tenkt seg å bruke sykkel for eksempel til Bøneshallen. 

– Ved hvilke anledninger ser du for deg å bruke bysykkel da?

– Det blir vel gjerne når våren kommer. Jeg ser for meg at vi kommer til å bruke den nye sykkeltunnelen en del og sykle inn til byen. 

– Det blir veldig urbant her nå, og det er kjekt. Jeg tror det gjør at flere vil komme til Fyllingsdalen. Det er veldig bra at bydelen prioriteres, smiler Pedersen.

I Bergen kan du leie bysykkel hele året. Årsabonnement koster 439 kroner og dagskort koster 69 kroner.

Bergen bysykkel drifter ordningen, som finansieres av Bergen kommune med ca. 8 millioner kroner årlig. I tillegg er det satt av 4,3 millioner gjennom Miljøløftets handlingsprogram.

Økte utgifter til drift som en følge av utvidelsen foreslås dekket med statlige belønningsmidler gjennom Miljøløftet, opplyser byråden.

Av

Kim Bøyum

kim@sydvesten.no

Bysykkel

I Bergen kan du leie bysykkel hele året. Årsabonnement koster 439 kroner og dagskort koster 69 kroner. Bergen bysykkel drifter ordningen.

Med abonnement/dagspass kan du sykle så mye du vil, inntil 60 minutter av gangen. Du kan beholde sykkelen lenger for 15 kroner per kvarter.

Bysykkel er en kjapp og enkel måte å komme seg rundt i Bergen. Den brukes mest til korte turer og som et supplement til kollektivtransport, egen sykkel, eller bare fordi det er en morsom måte å oppleve byen på.

Stasjonene er åpne fra 05 - 24.

Tilbudet finansieres med bidrag fra Bergen kommune, Miljøløftet, sponsorat og brukerbetaling.

Andre saker